در دنیای امروز، خیلی از مردم بدشون نمیاد که با یه عامل هوش مصنوعی صحبت کنن، البته به شرطی که بدونن دارن با یه ماشین حرف میزنن، نه یه آدم واقعی! تحقیقاتی که شرکت سیلزفورس (salesforce) انجام داده نشون میده که حتی یه سوم مردم ترجیح میدن برای خدمات سریعتر، با یه ربات هوشمند ارتباط داشته باشن. شاید براتون جالب باشه بدونید که تا سال ۲۰۲۸، پیشبینی شده حدود ۱۵٪ از تصمیمات کاری روزمره به طور خودکار توسط هوش مصنوعی گرفته بشه. پس بریم ببینیم که این فناوری چطور قراره دنیای کار و زندگی ما رو تغییر بده.
چرا اعتماد به هوش مصنوعی مهمه؟
تو دنیای پرسرعت امروزی، مشتریها دیگه فقط دنبال محصول خوب نیستن؛ تجربه خوب و راحت از برند رو هم میخوان. ولی این وسط یه مشکل بزرگ وجود داره: “اعتماد”. طبق گزارش سیلزفورس، ۷۲٪ از مردم نسبت به سال قبل، اعتمادشون به شرکتها کمتر شده. جالبه بدونید که ۶۰٪ از مصرفکنندهها فکر میکنن پیشرفت هوش مصنوعی، اعتماد به برندها رو حتی از قبل هم مهمتر کرده. اونا نگرانن که شرکتها در نگهداری و استفاده از دادههای خصوصیشون بیدقتی کنن.
یه نکته دیگه هم اینکه ۵۴٪ از کاربرهای هوش مصنوعی به دادههایی که برای آموزش این سیستمها استفاده میشه اعتماد ندارن. این یعنی مردم هنوز مطمئن نیستن که این فناوری، حریم خصوصیشون رو حفظ میکنه یا نه.
مردم چی میخوان؟
مشتریها دوست دارن هر وقت با یه شرکت در ارتباطن، تجربهای منظم و یکدست داشته باشن. ۶۹٪ از مصرفکنندهها انتظار دارن که تجربه تعامل با یه برند تو بخشهای مختلف شرکت، بدون هیچ ناهماهنگی باشه. همچنین، خیلی از افراد (حدود ۵۴٪) اصلاً براشون مهم نیست دارن با یه آدم یا یه هوش مصنوعی حرف میزنن، فقط میخوان مشکلاتشون سریع حل بشه! در ضمن، یه سوم از مردم ترجیح میدن خریدشون به صورت دیجیتالی یا خودکار باشه تا این که با یه فروشنده انسانی حرف بزنن.
شفافیت، رمز موفقیت در پذیرش هوش مصنوعی
برای این که مردم بیشتر از هوش مصنوعی استقبال کنن، لازمه که شرکتها شفافیت بیشتری داشته باشن. مثلاً ۷۳٪ از مردم میخوان بدونن دارن با یه ماشین حرف میزنن یا آدم واقعی. همچنین ۴۵٪ از مردم میگن اگه یه مسیر مشخص برای انتقال به نیروی انسانی وجود داشته باشه، راحتتر به استفاده از هوش مصنوعی اعتماد میکنن.
جمعبندی
هوش مصنوعی با سرعت داره وارد زندگی ما میشه و ممکنه حتی تو تعاملات روزمرهمون هم جای خودش رو پیدا کنه. اما مسئله اینجاست که هنوز برای خیلی از ما عادت به حرف زدن با یه ربات هوشمند راحت نیست. برای اینکه این فناوری واقعا بتونه موفق بشه، شرکتها باید بیشتر به شفافیت و جلب اعتماد مشتریها توجه کنن.